Un pic din fiecare. În spectacolele de improvizație se combină libertatea jocului cu frumusețea unei piese de teatru ce are un final neașteptat. Aici spectatorul nu are doar rolul de privitor, el putând ajunge chiar pe scenă sau să dea indicații regizorale. Chiar dacă ultima lui operă literară a fost lista de cumpărături, acum are ocazia să ia parte la crearea celor mai improbabile scenarii.
Nici actorii nu își asumă rolurile obișnuite, de a recita replici învățate pe dinafară ci sunt organizați în echipe care se luptă între ele. În plus pentru mai multă culoare există și un muzician-improvizator responsabil cu punctarea momentelor cheie. Dirijorul acestei distribuții altfel este un MC – prezentator, care face legătura între scenă și sală. El este cel care explică regulile fiecărui joc de improvizație și încurajează publicul să vină cu sugestii cât mai năstrușnice. În același timp trebuie să pună în valoare actorii și poveștile create de aceștia prin comentarii inspirate și schimbări neașteptate de ritm.
Reguli? Părerile sunt împărțite. Unii sunt adepții unor liste infinite de reguli, în timp ce alții iau în considerare doar câteva. Insă cu toții sunt de acord că cea mai importantă este „Acceptă și dă mai departe„. Acceptă orice provocare din partea publicului sau sugestie a unui alt improvizator și du mai departe povestea.
Însă cum pentru a nu ține cont de reguli sau pentru a le încălca trebuie mai întâi să știi care sunt acestea, merită să aruncăm o privire pe lista lui Thorsten Giese, unul din cei mai importanți regizori din lumea improvizației:
- Propune
- Acceptă
- Plusează
- Lansează provocări
- Nu anticipa
- Fii pozitiv
- Creează elemente noi, care pot fi folosite și mai târziu în poveste
- Lasă-ți timp
- Cu cât vorbești mai mult, cu atât ai mai puțin timp pentru sentimente
- Cât mai puțini actori în același timp pe scenă
- Alege-ți un personaj clar
- Nu muta cadrul stabilit, nu vorbi despre personaje care nu sunt de față
- Trebuie să ai un scop
- Joacă un statut
- Dezvoltă acțiuni pornind de la cotidian
- Nu uita tema
- Pune punct
Creatorul Teatrului Sport, Keith Johnstone, are o altfel de listă, una de tipologii la care actorii apelează în momentele lor mai puțin inspirate:
- PODARUL: construieşte „poduri” către „destinaţii” unde se putea ajunge imediat (adică amână deciziile evidente și pașii mari înainte)
- BULDOZERUL: distruge fără să-i pese sau fără să-şi dea seama scenele şi ideile celorlalţi improvizatori
- REGIZORUL: vrea să ia toate deciziile, le spune celorlalţi improvizatori ce să facă şi îi critică (unii o fac şi pe scenă, alţii se limitează la momentele dintre scene)
- DUŞUL RECE: face alegeri „negative” şi micşorează miza
- MIȘTOCARUL: caută mereu să obţină râsete în dauna a orice altceva
- SUPERFICIALUL: respinge orice implicare emoţională, duce povestea mai departe, dar fără a pune suflet
- ISTERICUL: este aşa de entuziasmat încât este aproape imposibil de controlat, vorbește fără să se oprească, chiar dacă asta înseamnă că repetă aceeaşi frază
- PASAGERUL: acceptă ideile, dar nu duce scena mai departe
- DIVA: vrea să fie în centrul atenţiei, chiar dacă publicul s-a plictisit demult
Și dacă tot suntem la reguli și tipologii nu putem să nu amintim și de formatele generale de improvizație. Aceste se pot încadra în două mari categorii.
Formatul scurt în care spectacolul de 60 – 90 de minute este format din 10-12 jocuri de improvizație, fiecare cu propriile reguli (jocuri verbale, muzicale, cu voluntari etc.) și fără să aibă legătură unul cu altul. Printre aceste tipuri de jocuri se numără și: Poveste în Patru, Freeze, Discurs cu Brațe, Discurs cu Traducător, Schimbă, Replay, Zapping, Cântec în Patru, Mondovision, Irish Drinking Song etc.
In formatul lung spectacolul este alcătuit din una până la trei povești per spectacol, bazate pe tehnica montajului de film, adică scenele mai mult sau mai puțin scurte dintre personaje au legătură între ele, formând împreună o meta-poveste. Cele mai cunoscute jocuri pe acest format sunt: Harold, Armando, La Ronde și Montage.
Acum că improvizația nu mai este un mister și chiar a început să îți facă cu ochiul, te așteptam la !MPRO să-i explorăm împreună toate tainele.